• #post

Rodrigo Fraga

Gepubliceerd op 10 april 2024

Rodrigo is een omgekeerde koning Midas. Het paradoxale is: zijn kunstwerken blijven eeuwig bestaan als onafgewerkt.

Zijn schilderachtige collages kunnen we niet AN SICH nemen. Je kunt het niet zomaar grijpen. Zijn werk bestaat uit opzettelijke vage linken die manifesteren uit zachte wolken, alsof zijn ideeën op de met graffiti-spuitbus gespoten wolken blijven hangen. Het is hauntologisch, waarbij sporen uit het verleden spoken worden in het heden. Zijn spoken verwijzen naar street-art en een (fictieve) geschiedenis. Ze staan in juxta-positie tegenover elkaar. Je ziet gescheurde landschapsfoto’s naast anti-tag-achtige geschriften, en een hand die lijkt te grijpen naast zwarte strepen, alsof hij zijn pen probeerde kapot te duwen.

Zijn doek lijkt een oefenblad: alsof Rodrigo verschillende technieken uitprobeert, kijkt of zijn pen nog werkt, of stencils testte. Het is chaotisch. Maar toch, het is sierlijk vormgegeven. De vergankelijkheid en de snelle elegante agressie harmoniëren.

Als we tussen de letterlijke lijnen heenkijken, zien we gescheurde en verknipte foto’s van het banale en agressieve. Het lijkt alsof de foto’s door iemand anders zijn aangebracht en Rodrigo ze als artiest probeerde te verwijderen. Alsof we kijken naar een vergeten steegje. Het is een cynische blik op onze straten waar Rodrigo met zijn droge humor om lacht. Zijn werk getuigt van meermaals falen.

 

  • Instagram: flink.he
Created with RNI Films app. Preset 'Kodak Gold 200 v.4'

Gerelateerd

  • Els Lesage

    Mijn werk vertrekt vanuit het verlangen om vast te houden aan de dingen. Ik creëer om te reflecteren over existentiële begrippen als vergankelijkheid en eindigheid, afscheid en herinnering, onze tijdelijke aanwezigheid op aarde en de sporen die we hierbij achterlaten.

  • Els De Roo

    Els De Roo °1992 is beeldend kunstenaar, ze woont en werkt in Brugge. Ze tekent en schildert, en combineert haar beelden tot collages op doek en papier. 

  • Simon Aernout

    Werken die balanceren tussen fictie en werkelijkheid.

  • Esther Cornelis

    “Ik schilder mensen als levend vlees."

Close

This website uses cookies

We inform you that this site uses own, technical and third parties cookies to make sure our web page is user-friendly and to guarantee a high functionality of the webpage. By continuing to browse this website, you declare to accept the use of cookies.